Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Lada

2014.04.14

lada-2101.jpg

 A Lada az orosz AvtoVAZ járműgyártó vállalat gépkocsimárkája. A szovjet időszakban ezt a márkanevet csak az exportra szánt járműveknél használták, ugyanazokat a modelleket a belső szovjet piacon Zsiguli márkanéven forgalmazták.

 

                                                                                     LADA 2101

                                                                                     

lada-2105.jpg

1966-ban állapodott meg a Fiat egy Szovjetunióban épülő autógyárról a szovjet autóipari miniszterrel. Az üzem 1970-ben indult be.

Az első VAZ 2101 és a kombi VAZ 2102 típusoknak az 1967-es év autója; a Fiat 124 volt az alapja, melyből az olasz mérnökök fejlesztették ki a 124R jelzésű, a Zsiguli alapjaként szolgáló típusváltozatot.

 

                                                                                                LADA 2105

lada-niva.jpg

 

1972-ben jött ki új modell a VAZ 2103; azaz az ezerötszázas. Ekkor már 320 ezer autó készült el; a későbbi évekre pedig 660 ezer darab a tervezett mennyiség.

1973-ban az üzem területe eléri a 2 millió négyzetmétert és 70 ezer munkást foglalkoztat.

                                                                             

                                                                                   LADA NIVA

lada-samara.jpg

                                                                                  

1975-ben készült el az első terepjáró, a Niva, de sorozatgyártásba csak 1977-ben kerül. Ez az első olyan Lada, amely nem az eredeti Fiat 124 karosszériára épül. Az 1975-ben elkészült 1600-as motor új fejlesztésű, háromajtós önhordó karosszériát mozgat állandó összkerékhajtás segítségével.

                                                                                  LADA SAMARA

lada-kalina.jpg

 

1976-ban készült a második ikerlámpás az egyhatos 2106. A későbbiekben többek között 1500-as motorral is szerelik, így megszületik21061 kóddal az egyik legtovább gyártott és legnagyobb példányszámú típus.

1980-ban jött ki az első „kocka-Lada” a 2105.

                                                                                  LADA KALINA

lada-2111.jpg

 

1983-ben jött ki a szerelőszalagról a második kocka, a VAZ-2107

1984-ben jelent meg (először Szputnyik néven) az elsőkerék-hajtású 2108 vagy Samara. Ez már semmit sem örökölt a Fiat 124-től, a konstrukció a kortárs japán és nyugat-európai elsőkerékhajtású autókra hajaz.
1994-ben jelent meg az új Niva, a 2123-as.

                                                                                      LADA 2111

lada-vfts.jpg

 

1996-ben jelent meg az új típuscsalád a 2110-es. Műszakilag a Samara utódjának tekinthető, de formája új és a motorok is megújulnak.

2000-ben elkészült a Lada történetének első 16 szelepes motorja, illetve megjelent a 2111-es kombi illetve a 2112-es ferdehátú.

2004-ben indult a Kalina gyártása(VAZ-1118, kombi 1117, csapotthátú 1119).

                                                                                      LADA VFTS

lada-priora.jpg

 

2007-ben indult a Priora (VAZ-2170) gyártása.

2008-ban indult a Priora (VAZ-2172) 5 ajtós változat gyártása.

2009-ben indult a Priora (VAZ-2171) kombi változat gyártása.

2010-ben indult a Priora (VAZ-21728) Coupe változat gyártása.

2012-ben indult a Granta (VAZ-2190) Sedan változat gyártása.

                                                                                 LADA PRIORA

A Lada típusai: Lada 2101, Lada 2105, Lada Niva, Lada Samara, Lada Kalina, Lada 2111, Lada 2112, Lada VFTS (rali), Lada Priora